fredag 31 januari 2014

Något jag glömt visa!



 Cheesecake med pepparkaka! 
På våran årliga uppesittarkväll med bingolotto jag vann inget men satt jäkligt länge med en fyra på en stor slant hade ju varit mycket trevligt men men. så skulle jag göra efterrätten.
Jag stod med en stor pepparkakas burk som jag ville göra något med.
Tillslut hitta jag en hyffsad enkel Cheesecake.
Å god!? Ja det kan du skriva upp att den blev.
Nästa gång ska jag göra detta recept så blir det med hallon istället och krossad digestivekex i botten eller varför inte nyplockade jordgubbar i sommar. Mums!


Här kommer receptet 
Du behöver:
 
3 st Äggvita
3st Äggula
1,5 dl Strösocker
200 gram Philadelphiaost naturell
3dl Vispgrädde
2msk vaniljsocker
en burk Pepparkakor

 Gör så här:

1. Gör smeten i 3 skålar
2. Vispa äggvitan till hårt skum.
               3. Blanda äggula, strösocker och Philadelphiaost.
4. Vispa grädden och blanda i vaniljsockret.
5. Blanda ihop alla delar.
6. Smula pepparkakor i botten på en frystålig form, gärna med löstagbar kant. Häll i hälften av smeten, smula i lite mer pepparkaka och häll på resten av smeten. Smula pepparkaka överst.
7. Täck med plastfolie och ställ i frys över natten.
8. Låt gärna stå framme i rumstemperatur en stund före servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar