måndag 10 mars 2014

Lördagens Efterrätt.


I lördags hade vi melodifestival mys. Vi var några stycken och vi skulle fixa lite var.
Jag fick äran eller jag tog helt enkelt den bästa uppgiften det är så klart 
Efterrätten. 
Jag gick några dar och spana efter något riktigt gott och nytt att testa.
Så tillslut hitta jag denna tårta. 
En riktigt kola-daim-grädde-färska-bär tårta. 
Den var så himla god.

Jag hitta receptet på en av mina just nu favorit matbloggar 
  
Receptet på denna goding då. Det kommer såklart här!

                                                        Det här behöver du :
1 burk sötad kondenserad mjölk.
150 gram smör
300 gram digestivkex
1 liter färska bär
1 1/2 dubbeldaim
3 dl vispgrädde
Gör så här:
Kolakräm:
Lägg burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull. Häll på vatten så att det täcker och lite till. Låt småkoka ca 2 1/2 timme utan lock, se till att vattnet täcker hela tiden. Fyll annars på efter hand. Viktigt att den hela tiden täcks av vatten, kan i annat (värsta) fall explodera.  Ta upp den heta burken och låt svalna helt och öppna därefter burken. Den kondenserade mjölken har nu blivit till en kolakräm.
 Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på bottnen av formen med lösbar kant  Ställ i kylen ca 1 timme eller tills den stelnat till. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset.  Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
Vid servering: Toppa med färska bär och resterande daimkross.
Ta en stor bit och Njut! 



1 kommentar:

  1. Kokade du en sån där burk? Jag vill så gärna testa de. Verkar så gott. Puss på dig

    SvaraRadera